Stort fokus på hälsa och välbefinnande inom särskolan

Tisdagen den 30 maj 2017 bjöd Simrishamns särskola in sina elevers familjer till en avslutningsfest på läsårets tema “Hälsa och välbefinnande för kunskap och utveckling”. Stolta elever och pedagoger bjöd på utställningar, teater, film, musik och mat.

Under läsåret 2016/17 har särskolan haft som mål att öka elevernas inflytande, delaktighet och förståelse för hur livsstil och hälsa hör ihop och man har arbetat medvetet för att stärka elevernas självkänsla, gemenskap och vilja att påverka sin egen hälsa.

Ett sätt att skapa bättre hälsa och välbefinnande är att skapa goda vardagsvanor. Därför har särskolan vävt in samtal, övningar och träning i elevernas undervisning och aktiviteter vad gäller:

  • relationer och samspel, social träning
  • berättandets konst, kommunikation
  • kondition och rörelse, fysisk träning
  • yoga och känslohantering, mental träning
  • mat och dryck, goda kostvanor
  • vila och avslappning, goda sömnvanor

Några gånger per månad har elever och personal dessutom anordnat gemensamma aktiviteter för hela särskolan.

Exempel på aktiviteter har varit en “kick off” med upplevelser kopplade till hav, äng och skog på Naturskolan Österlen, långpromenader och vandringar, bygga vindskydd och laga mat utomhus, drakbygge och drakflygning, yoga, “sinnenas rum” där eleverna har fått prova på avslappning, massage, fotvård, bollhav, sagostund, sinnesupplevelser, yoga och fruktstund, Ystad badhus, vattengympa, bowling, friskis och svettis, golf på Lilla Viks golfklubb, fisketur, dressincykling i Fyledalen, inflytandecafé i Lund, bio i Gylleboverken, Ett drömspel med MOOMS-teatern, Snödrottningen på Malmö opera och tillverkning av kasperteaterdockor /scenkläder till den avslutande festens teaterföreställningar. Tack vare ekonomiskt bidrag från Sparbanken Syd respektive Simrislunds kvinnliga syförening och tack vare att lokala klubbar och företag låtit eleverna pröva på deras verksamheter gratis eller till ett rabatterat pris har man även kunnat planera in flera annars kostsamma aktiviteter.

Bodil Knutsson, specialpedagog inom särskolan berättar:

– Särskolan strävar efter att eleverna ska känna att de har makt över sina liv och att de kan sätta ord på sina upplevelser. De ska utveckla fungerande strategier att hantera problem och klara av att fatta beslut som gynnar deras hälsa och välbefinnande. Särskolans arbete med denna målsättning har fått en rejäl skjuts av att vi jobbat med detta tema i år, men självklart slutar det inte här, utan detta är bara början. Vi kommer att fortsätta jobba systematiskt med hälsa och välbefinnande för att stötta elevernas lärande och utveckling.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s