Unikt samarbete kring utveckling av digitala läromedel

Lars Åkerblom visar hur Gleerups Interaktiva läromedel fungerar.

Intresset bland Simrishamns kommuns lärare var stort när Gleerups vice VD Lars Åkerblom kom till Österlengymnasiet den 17 juni, 2014. Tillsammans med kommunens skolledare presenterade han ett unikt samarbete kring utveckling av digitala läromedel.

Gleerup har tidigare samarbetat med enskilda skolor. Nu ska hela Simrishamns kommun delta i ett pilotprojekt kring Gleerups interaktiva läromedel för barn i förskoleklass upp till och med gymnasiet.

pdf bild 1

Gleerup kallar sina interaktiva läromedel för ”lärverktyg” för att det ska bli tydligt att det inte bara handlar om digitala läroböcker, utan att man kan lära genom att t ex läsa, lyssna, anteckna, ställa frågor, se på bilder och filmer och göra självrättande test i sin ”lärobok”.

Samarbetet innebär att lärare och elever gratis får tillgång till Gleerups webbaserade material. I gengäld ska lärarna och eleverna testa materialet och komma med synpunkter.

Vad är en interaktiv bok.png

Gleerups läromedel är interaktiva genom att lärare och elever kan påverka böckernas utseende och innehåll och genom att de bland annat innefattar självrättande tester.

En del lärare kommer tillsammans med sina elever att vara ”piloter”. De ersätter sina traditionella läromedel med Gleerups webbaserade läroböcker och lärarna har träffar med Gleerups och gör systematiska utvärderingar. Resten av lärarna och eleverna i kommunen har fri tillgång till materialet, med möjlighet att påverka men utan krav på motprestationer.

lärdomar från pilotprojektet

Att använda sig av interaktiva läromedel kan innebära stora möjligheter till individanpassning och variation, men ta med i beräkningen att det kan ta lite tid att lära sig dra nytta av möjligheterna.

 

Att Simrishamn deltar i detta stora pilotprojekt innebär möjligheter …

… att påverka:

  • Lärarna och eleverna får en chans att vara med och utveckla de läromedel som de använder i skolan.

… att bygga nätverk för utbyte av erfarenheter:

  • Gleerups arrangerar utbildningar och möten och skapar en digital plattform för lärare att få kontakt med varandra över skol- och kommungränser.
  • De lärare som väljer att aktivt delta i pilotprojektet, kommer att ha tid att diskutera hur läromedlen kan användas och påverka hur de ser ut i framtiden. Dessa diskussioner innebär också tillfällen för lärarna att tipsa varandra och tillsammans utvecklas vad gäller vad de lär ut och hur de lär ut det.

… att få ett stöd som gör att lärare kan få mer tid till eleverna och deras lärande:

  • Gleerups webbaserade läromedel innefattar lärarhandledningar med idéer kring hur materialet kan användas med olika elevgrupper.
  • Lärarna behöver inte lägga så mycket tid på att leta eller skapa bra material och uppgifter. Gleerups interaktiva läromedel är nämligen inte bara digitalt inlästa böcker, utan de innefattar bland annat bildserier, filmer, animationer, självrättande test och länkar till andra källor.

… ge alla elever tillgång till ett läromedel som kan individanpassas:

  • Gleerups interaktiva läromedel har en sökfunktion, som gör det lättare att hitta i ”boken”.
  • ”Böckerna” har också en inbyggd talsyntes, så att man kan få texten uppläst.
  • Det finns en inbyggd funktion för översättning, vilket underlättar för bl a nyanlända.
  • Man kan göra egna understrykningar och anteckningar direkt i läromedlet.
  • Läromedlen kan användas på vilka datorer, chromebooks, surfplattor eller smarta telefoner som helst. Det enda som krävs är internetuppkoppling. På skoltid använder eleverna skolans internetuppkoppling och lånar t ex chromebooks eller iPads. I den mån eleverna får läxor, behöver lärarna ta hänsyn till att alla elever inte har lika bra tillgång till dator med Internetuppkoppling när de är hemma.
  • Läromedlen kan byggas ut, så att de blir mer anpassade efter elevernas behov och intressen. Till exempel kan läraren lägga till större utmaningar eller mer ingående förklaringar i form av kommentarer, extrauppgifter, videoklipp eller bilder.
  • Det finns planer på att man i framtiden ska kunna anpassa läromedlet så att man kan dölja visst innehåll för enskilda elever, så att de lättare kan fokusera på det allra viktigaste.

… att kommunicera kring studierna:

  • Elever kan kommentera och ställa frågor till läraren direkt i läromedlet och lärare kan på samma vis nå ut till sina elever.
Lars Åkerblom berättar för intresserade lärare om detaljerna kring samarbetet mellan Gleerups Interaktiva läromedel och Simrishamns kommun.

Lars Åkerblom berättar för intresserade lärare om detaljerna kring samarbetet mellan Gleerups Interaktiva läromedel och Simrishamns kommun.

Vill du veta mer?

Här kan du läsa mer om Gleerups digitala läromedel: http://www.gleerups.se/digitala_larverktyg

Här kan du läsa mer om Simrishamns kommuns arbete med digitala läromedel:  https://www.gleerups.se/pilotskolor/sa-tycker-vara-anvandare/simrishamns-kommun

______________________________________________________

Charlotta Wasteson för Barn- och utbildningsförvaltningen i Simrishamn

Annonser

5 tankar om “Unikt samarbete kring utveckling av digitala läromedel

  1. Ping: Simrishamn på plats 15 av Sveriges bästa skolkommuner | Barn- och utbildning Simrishamn

  2. Ping: Barn och unga hörs och syns i Simrishamn | Barn- och utbildning Simrishamn

  3. Ping: Simrishamns kommun nominerad till Guldtrappan | Barn- och utbildning Simrishamn

  4. Ping: Simrishamns kommun har fått utmärkelsen Guldtrappan | Barn- och utbildning Simrishamn

  5. Ping: Åtta lärare nominerade till prestigefyllt lärarstipendium | Barn- och utbildning Simrishamn

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s